Sveriges populäraste föreläsare 2020

Annika Telléus är med på  Topp100 – Sveriges populäraste föreläsare och moderatorer 2020. Listan är framtagen av den oberoende nyhetssajten Eventeffect med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens. 

Boktips i tidningen Chef

I tidningen Chefs specialnummer "Led i kris" tipsades om Annika Telléus bok Konsten att lyssna. Boken beskrivs så här: Att kunna lyssna aktivt är en av ledarens viktigaste förmågor. I den här boken finns mängder av exempel på hur tillit förstörs och missförstånd uppstår när vi inte lyssnar - och tips på hur du blir en bättre lyssnare. Författaren har bland annat jobbat som analytiker på H&M och lyssnat på kunder för att kunna utveckla affären. Vem ska läsa? Du som på allvar vill bli bättre på att lyssna och skapa mer tillit. 

Relationsexpert i Efter Fem, TV4

Under våren 2020 var Annika Telléus inbjuden till Efter Fem som  relationsexpert för att svara på tittarfrågor om hur vi håller ihop våra relationer under Coronapandemin. 

Gästade Lyckopodden

"Jag mäter inte framgång i karriär eller pengar, jag mäter min framgång i gåshud. "
Annika Telléus i Lyckopodden


https://poddtoppen.se/podcast/1065639228/lyckopodden/115-annika-telleus-jag-mater-framgang-i-gashud

SvD Perfect Guide

Elin Liljero Eriksson gjorde en fin sammanfattning av mina tio viktigaste tips för att bli bättre på att lyssna som publicerades i Svenska Dagbladet. Enkla saker som gör stor skillnad. Tipsen kommer här i rubrikform men läs gärna den fylligare artikeln. Du kommer till den här.

1. Bli en lyssnar-VÄN
2. Omfamna orostankar
3. Avsätt tid
4. Våga vara tyst
5. Ha en icke-dömande attityd
6. Växelsnacka
7. Lyssna på avstånd
8. Vänd på tankarna
9. Trigga din nyfikenhet
10. Byt perspektiv

Dagens Nyheter

Thomas Lerner skrev en fin artikel om att det är viktigt att vi lyssnar som publicerades på Insidan i påskveckan. Här hittar du hela artikeln.

P3 och P4 i mars 2020

Den 27 mars blev Annika Telléus uppringd av Peter Sundberg från Vaken med P3 & P4. Klicka här för att lyssna.

Den 28 mars pratade hon med Erik Blix i P4 Extra. Klicka här för att lyssna.

Den 31 mars gästade Annika Tommy Praetorius och Melissa Gustafsson i Förmiddag i P4 Sjuhärad. Klicka här för att lyssna.

Aftonbladet Söndag 15 mars 2020

Med en dryg vecka kvar tills boken släpps tipsade Aftonbladet Söndag om Konsten att lyssna. 

Framgångspodden med Christer Björkman

Annika Telléus har skrivit krönikan till veckans nyhetsbrev från Framgångspodden. Den handlar om Christer Björkman och det passar extra bra eftersom de båda kommer från Borås.

Pressmeddelande från Strawberry Förlag

Annika Telléus är e-handelspionjären som varit med och lagt grunden för H&Ms kundinsiktsarbete. Hon har under många år mött kunder från hela världen i rollen som analytiker och researcher – något som fått henne inse vikten av att lyssna på vad personer faktiskt säger. I boken Konsten att lyssna presenterar hon vad hon har lärt sig om att lyssna på andra, men också på sig själv.


Konsten att lyssna utkommer 25 mars. ISBN 9789189057098

— Jag är fullständigt övertygad om att världen blir bättre om vi blir bättre på att lyssna, på oss själva och på varandra. Jag vill använda min kunskap och de erfarenheter jag samlat på mig för att hjälpa andra bli bättre på och utvecklas inom detta fält. Ibland säger vi att vi inte har tid att lyssna - men har vi tid att inte göra det? säger Annika Telléus.

Förutom att föreläsa om grupputveckling, arbetsglädje och kommunikation brinner Annika Telléus för att ge verktyg och sprida kunskap om hur mycket vi har att vinna på att bli bättre på att lyssna. Detta gör hon bland annat genom att ställa frågorna: Vem är du? Vart ska du? Vad är ditt varför? Med utgångspunkt i lyssnargalgen, hennes egenutvecklade modell för lyssnande, får man hjälp att hitta sina svar på dessa viktiga frågor. Det gäller att ha relationer där galgen har balans mellan att lyssna på andra och att bli lyssnad på själv.

I vår värld handlar det mer och mer om att sända och nå ut. Vi sänder och sänder och är på väg att gå sönder! Vi skriker högre och högre för att höras, och med hjälp av algoritmer får vi hela tiden bekräftat att vår bild av världen är sann. Mer än någonsin behöver vi balans. Vi har ett behov av att nå ut – men vi behöver också nå in. Vi behöver lyssna och vi behöver bli lyssnade på. Vi måste våga mötas och vi behöver acceptera både oss själva och andra. — ur boken

Annika Telléus lyssnade under många år på kunder och medarbetare över hela världen för H&Ms räkning. Hon är idag en uppskattad och efterfrågad kurs- och workshopledare i ledarskap, kommunikation, presentationsteknik och konsten att lyssna. 2019 blev hon framröstad till en av Sveriges 100 mest populära föreläsare.


Krönikör på Executive Effect

Som gästskribent på Executiveeffect delar Annika Telléus med sig av sina fem bästa tips om feedback. Krönikan hittar du här.

Krönikör på Framgångspodden

Annika Telléus är krönikör för Framgångspodden. Hennes senaste framgångskrönika var med i nyhetsbrevet som gick ut 10 november och handlade om Anna Rosling Rönnlund.

Habit - Modebranschens Dag

I september var Annika Telléus inledningstalare på Modebranschens Dag som arrangerades på Textile Fashion Center i Borås av Habit och Tex!

Intervju med Fredrik Härén

För Talarföreningens räkning intervjuade Annika Telléus  Fredrik Härén som är global keynote speaker. Här är länken till intervjun "Vi kallar oss talare men vårt jobb är att lyssna!"

Krönikör i Pharma Industry

I september var Annika Telléus krönikör i Pharma Industry. Hennes krönika om vad som händer när vi lyssnar hittar du här.

Framgångspodden

Annika Telléus skriver regelbundet krönikor till Framgångspodden. Krönikorna hittar du här:

Charlotte Perrelli
Erik Gatenholm
Magnus Betnér
Michael Hollsten


Intervju hos Talarföreningen

Annika Telléus är medlem i Talarföreningen NSA Sweden (National Speakers Association) som är en organisation för professionella talare och moderatorer. Karin Klerfelt intervjuande Annika. Här kan du läsa intervjun: "Annika pratar om att lyssna"